dinsdag 9 september 2008

oefenen baart hoofdbrekens

Hoewel ik niet bepaald vormvast te noemen ben als het op het schrijven van gedichten aan komt, heb ik me enkele maanden geleden toch over laten halen eens een poging te wagen om een rondeel en een limerick te vervaardigen, waarbij ik mezelf bij de laatste vorm de opdracht meegaf eens te kijken of het mogelijk was, om er één te produceren met een serieuze ondertoon.

Hieronder de resultaten :

Rond de deel

het plein droeg een dorp om zich heen
als een winterjas met gaten
waarin een ieder danste met iedereen
het plein droeg een dorp om zich heen

maar er klonk geen muziek door de straten
alsof men haar al lang geleden had verlaten
het plein droeg een dorp om zich heen
als een winterjas met gaten

© Jürgen Smit

&

Nimmer ick

er gaan teveel treinen naar Dachau
doch minder wanneer ik ze volstouw
dacht vader naiëf
uit Berlijn kwam een brief
maar wat vertel ik mijn kind nou

© Jürgen Smit

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beide zijn erg sterk, maar de rondeel spreekt mij persoonlijk nog net iets meer aan.

Een rondeel is een oude, middeleeuwse traditie en jouw uitvoering doet daar eer aan. Mooie strofen en ritme, muzikaal, dat wat een rondeel echt was.

Gaaf gemaakt!

Jürgen Smit zei

Thanks voor je reactie Eric

er zullen mogelijk niet al te veel van dit soort experimenten volgen -maar metzekerheid valt natuurlijk niets te zeggen - in ieder geval mooi dat het beviel

groetjes Jur