donderdag 23 oktober 2008

onbederf'lijk vers

Gisteren was het dan zover.

Aan het begin van de middag reeds aanwezig.
De VVV bezocht voor een plattegrondje. Het centrum van Nijmegen mag dan wel niet al te groot zijn, maar aangezien ik het voor elkaar krijg zelfs in een dorp nog te verdwalen, leek het me geen slechte zet wat ondersteuningmaterialen aan te schaffen. Aldaar meteen even gevraagd of ze mogelijk ook het programmaboekje van onbederf'lijk vers hadden, waarop de dame achter de balie me toevoegde dat ze daar wel eens van gehoord had, maar dat ze eigenlijk geen idee had wat ik precies bedoelde. Dat begint al lekker dacht ik, maar met terugwerkende kracht kan ik het hoogstens een vaag incidentje noemen. Van voorbodes geen sprake.

Na mijn spullen in het hotel te hebben gedropt, even een rondje langs de locaties gedaan en natuurlijk even de plaatstelijke Slegte bezocht. Verliet de winkel met een aardige stapel boeken, verdeeld over drie verzamelgebieden : dood en begraven, jonggestorven dichters & wielergeschiedenis. Vooral de aanschaf van the uncollected poems by Digby Mackworth Dolben (1848-1867) & 100 jaar wielersport in de zuidwesthoek van Brabant deden het boekenhart sneller kloppen maar ook de overige aankopen mogen als een welkome aanvulling gezien worden. Na bij de buren nog een blues dvd box (met 7 films van onder andere Scorcese, Wenders en Eastwood) & I'm not there over Bob Dylan aangeschaft te hebben, me nogmaals naar het hotel begeven om de aanwinsten op de kamer te droppen.

Na nog wat in de stad te hebben rondgestruind (voor een bezoekje aan het velorama was jammer genoeg geen tijd meer) me tezamen met Eric van Hoof (die avond in de bieb naast kees 't Hart & Jacqueline Verheijen) richting de Billabong begeven, om alles in alle rust over me heen te laten komen, wat te eten, even wat woorden te wisselen met de mededichters van de avond, tot we door een begeleider naar onze locatie de ndrgrnd werden geëscorteerd. Alwaar ik tezamen met Simon Vinkenoog en Erika de Stercke de dichtkunst zou vertegenwoordigen. Een kelder dus, die op het eerste gezicht wat donker en kil aandeed, maar met een paar spotjes en toestromend publiek was dat snel verholpen. Want publiek was er. In grote getalen en met volle aandacht voor wat er werd voorgedragen. Tezamen met de gebruikelijke bevlogenheid van Simon, de daarin meegesleurde "talenten", de buitenkelderlijke rooksessies leidde dat tot een geweldige avond. Ook het feit dat enkele mij welbekende dichters zoals Anke Leenders & Frouke Arns even naar me kwamen luisteren verhoogde de vreugde. Aan mijn eigen voordracht heb ik overigens ook een goed gevoel over gehouden. Elke ronde liep mijns inziens weer wat beter dan de vorige. (wel de nodige gedichten triple gebracht) Voor mij had het aan de ene kant dus best nog wel even door mogen gaan, maar aan de andere kant is drie keer Cavia ook wel weer voldoende.

De avond werd afgesloten in de Billabong, waar het overvol was en nog lang onrustig.

Een mooi evenement dat ik absoluut niet had willen missen en ook weer tot een aantal interessante ontmoetingen heeft geleid. Aan het opsommen daarvan begin ik maar niet, maar dat de meeste mij nog lang zullen heugen, Ja.

Met een nog lichtelijk houten hoofd verblijf ik.

tot een volgende :

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een verslag! En wat voor een. Je hebt een mooie dag daar op OV gehad, da's duidelijk...en een goeie zaak:D

xXx

Emma

Jürgen Smit zei

Het was inderdaad een mooie dag

in de hoop dat er nog vele verslagen volgen her en der

groetjes Jur