dinsdag 29 september 2009

Bibliotheca Jurgiana

Eén van de eerste poëziebundels die ooit in mijn bezit kwam, was het in 1985 door Willem van Toorn samengestelde ooitgedicht. (Ik moet bij ontvangst dus een jaar of dertien geweest zijn) Hoewel ik door verschillende gedichten wakker geschud werd, is er op één of andere manier één mij het meest bijgebleven (Ik zeg bijgebleven aangezien de bundel mij in de tussentijd ontvallen is) & wel :

Social Climbin

Ik las laatst, dat
de arbeiders in hun
ondergoed slapen,
de burger in pyama
en nog hoger
slaapt men naakt.

Ik wil vooruit
- daarom slaap ik nu
voortaan naakt!

Maar ja...
kan ik nu eigenlijk nog
wel in de wasbak pissen?

© Riekus Waskowsky
met andere woorden zal ik een waskowsky dus niet snel laten liggen

1966 - De Bezige Bij


1968 - De Bezige Bij

1970 - De Bezige Bij

Geen opmerkingen: