dinsdag 29 maart 2011

29 maart 1972 (3)

Laten we gewoon eens aannemen dat er zoiets bestaat als instant reincarnatie. Een snelle wisseling van de wacht. Wie zou er dan voor mij plaats hebben gemaakt. Wikipedia gaf me over de 29e maart 1972 weinig uitsluitsel en ook andere bronnen lieten me eerlijk gezegd met lege handen achter. Totdat ik bladerend in een wielerboek van Frans van Schoonderwalt de volgende gegevens onder ogen kreeg :

Bevilacqua, Antonio Italie , 22 oktober 1918 te Sant' Angelo di Sante Maria de Sala -29 maart 1972.

Prof: 1940 - 1955. Onderwijzer van huis uit onderscheidde hij zich als achtervolger (twee wereldtitels) maar evenzeer als wegrenner (eerste in Parijs -Roubaix). In 1951 realiseerde hij over de vijf kilometer achtervolging de beste wereldtijd van 6.05.06. Een jaar eerder versloeg hij in de WK Finale in Rocourt Wim van Est. Hij overleed op 29 maart 1972 aan de gevolgen van een val tijdens een fietstocht.

Palmares:

1940 Valt uit in de Giro

1942 2e Milaan-San Remo

1943 1e NK achtervolging

1946 17e Giro dÍtalia (2 etappeoverwinningen)

1947 2e WK Achtervolging, Valt uit in de Giro (1 etappeoverwinning)

1948 3e WK Achtervolging, 33e Tour de France, Valt uit in Giro (1 etappeoverwinning)

1949 1e NK Achtervolging, 40e Giro d'Italia (1 etappeoverwinning), 2e Tropheo Baracchi

1950 1e NK op de weg, NK Achtervolging, WK Achtervoging. Tropheo Baracchi (met Forenzo Magni), Milaan -Vicenza, 29e Giro dÍtalia (1 etappeoverwinning), 2e Ronde van Lombardije,

1951 1e NK & WK Achtervolging, Parijs - Roubaix, Ronde van Veneto, 3e WK op de weg, 26e Giro d'Italia (2 etappeoverwinningen)

1952 1e Milaan -Vignola, 2e WK Achtervolging, 69e Giro d'Italia (2 etappeoverwinningen)

1953 1e Coppa Bernocchi, 3e WK Achtervolging,

Hoewel ik zelf dan wel nooit geen wedstrijden heb gereden, heb ik toch menig uurtje op de racefiets doorgebracht. Meerdere overeenkomsten lijken vooralsnog niet te traceren, maar vrede lijk ik er wel mee te hebben. Men denkt wel eens wat. Verder onderzoek volgt.

& ja in principe had hier best een fotootje bij gemogen maar op een of andere vage wijze trekt de berichtenbouwer dat niet - lazert alle woorden op een hoop en wenst me nog een prettige dag verder

Geen opmerkingen: