woensdag 6 april 2011

Hanna de Roodt (1916-1937)



Ontving vannmorgen over de post, de hierboven afgebeelde bundel "Meibloesem" van Hanna de Roodt - verzorgt door A.R. de Roodt & in 1940 uitgegeven door S.H. de Roos in een oplage van 225 exemplaren.

Van Hanna de Roodt is weinig bekend. De informatie die ik bezit heb ik ontleend aan Boudewijn Büch, die enkele artikelen aan haar wijdde in "Literaire Omreizen" Uitgeverij Guus Bauer, 1983.

Ze werd geboren op 21 november 1916 te Rotterdam, in een gezin dat bestond uit vader, moeder & vier kinderen (drie meisjes & een jongen) - Ze ging op kostschool te Reuven, en na de scheiding van haar ouders te Schiedam.

In 1934 gaat ze aan het werk als verpleegster in de Psychiatrische inrichting Sancta Maria te Noordwijkerhout, alwaar ze ook begint met het schrijven van gedichten. In 1937 vatte ze een kou, die overging in pleuritus, alwaar ze later dat jaar aan zou overlijden.

Hanna de Roodt werd begraven op de Rooms Katholieke begraafplaats te Schiedam.

In de bundel zelf zijn geen biografische gegevens te vinden. Deze kreeg Büch van een oplettende lezeres. Volgens Büch zat er in zijn exemplaar wel een losse foto van een dode Hanna in een badkamer c.q. ziekenhuis - maar in de mijne geen enkel spoor.

Het voornemen is in ieder geval geboren om meer te weten te komen over deze jonggestorven dichteres en haar familie en deze te verwerken tot een artikel in een zeker jaarboek. Opgeleukt met enkele gedichten die ik om enige exclussieviteit te bewaren alhier niet zal weergeven.

2 opmerkingen:

Taco zei

Voor zover mij bekend is Johanna de Roodt niet in 1917 geboren maar reeds op 21-11-1916. Zie ook: http://rotterdam.digitalestamboom.nl/scan.aspx?book=R&id=987663

Jürgen Smit zei

Jammer genoeg krijg ik die link niet geopend en krijg ik het ook op een andere manier niet geverifieerd, maar thanks voor de info, het oogt inderdaad ook logischer & mijn excuses voor de late reactie

Jürgen