zaterdag 25 januari 2014

het jasje

Kort geleden kocht ik in de plaatselijke kringloopwinkel een viertal boekjes over Joodse oorlogsmonumenten in de provincies Overijssel, Gelderland, Drenthe & Friesland. Deze reeks blijkt in totaal uit vijf deeltjes te bestaan, zodat het deel over Groningen bij deze aan mijn reeds immense zoeklijst is toegevoegd.

Het is een mooi verzorgde reeks waarbij aan elk monument ook een klein biografietje is toegevoegd over één of enkele van de herdachte slachtoffers.

Eén van de monumenten die meteen mijn aandacht trok blijkt bij het station te Borne te staan en wordt in de volksmond het jasje genoemd. Het in 1993 geplaatste monument dat ontworpen werd door Ralph Prins, bestaat uit een gemetselde muur met daarop een afgedragen jas. De jas verbindt de tragiek van de weggevoerde joden met de textielnijverheid, waarin veel joden werkzaam waren, zo meldt het onderschrift.

Onder het jasje staat de tekst : "wie één mens redt, redt de hele wereld"

Over deze tekst valt veel te zeggen, maar het beeld spreekt voor zich. Althans voor mij.



vader

ze hebben je jas
in brons gegoten

& te borne
op een muur geplakt

volgens de man achter mij 
was het zomaar een jas

één stap
kan blijkbaar voldoende zijn

 
het jasje bij de bronsgieter
 

Geen opmerkingen: