donderdag 26 juni 2014

bij een foto van francois kollar


Moest bij het zien van deze foto van Francois Kollar meteen aan mijn eigen jeugd denken, toen er nog zoiets als schoolzwemmen bestond. Ik kan me herinneren dat het altijd plaatshad op een vrijdag & dat we dan met een touringcar vanuit het dorp naar Wormerveer werden getransporteerd om aldaar onder de bezielende leiding van een badmeester dan wel badjuffrouw de kunst van de school- c.q. rugslag onder de knie te krijgen.

De eerste beginselen werden ons overigens bijgebracht in het kleine bad, waar je in geval van nood bij de bodem kon. Iets wat mij met mijn lengte prima afging.

Het was dan ook de jongen rechts op de foto, die mijn herinneringen weer naar boven riep. Hoe ik baantjeslang met mijn klasgenootjes opliep, terwijl ik met mijn armen voor de vorm nog een zwembeweging maakte. Zoals te verwachten viel kon dat niet eeuwig duren, zodat ik op een gegeven moment van de groep werd afgezonderd & zonder blikken of blozen door de badmeester (want sommige details blijven op het netvlies gebrand) in het diepe werd gesodemieterd & dat ik zwemmen kon. Het is nooit mijn hobby geworden.

Geen opmerkingen: